Organisaties staan regelmatig voor de keuze wat zij met eigen mensen willen doen en wat zij aan derden willen uitbesteden ("outsourcen"). Ofwel wat zij zelf willen maken of kopen, "make or buy".
- Details
- Hits: 1089
In “Holacracy en cultuur” reflecteerde ik op een artikel over de cultuur bij Springest. Een van de opmerkelijke uitkomsten uit het besproken onderzoek was dat de gewenste en bestaande cultuur vrijwel gelijk waren. Maar misschien is dit binnen een holacratische organisatie helemaal niet zo opmerkelijk. Want”, zo schreef ik:
“… bij holacracy kan iedereen zijn spanningen voortdurend uiten, iedereen kan voorstellen doen en iedereen heeft de plicht om mee te denken om de ingebrachte spanningen, van wie die ook komen, te helpen oplossen. Dat moet er haast wel toe leiden dat de werkelijkheid binnen een organisatie heel dicht bij het wensbeeld komt!”
- Details
- Hits: 1363
Moreover, “most examples of workplace gamification are competitive in nature,”which means that one worker’s success comes at the price of a colleague’s failure. No wonder that even a prominent video game designer refers to gamification in the workplace as “exploitationware.”
- Details
- Hits: 1094
Geen project loopt zoals vooraf bedacht. Ervaren projectleiders gaven het schoorvoetend toe in een sessie waarin ik hen ernaar vroeg. Nee, inderdaad. Misschien was er weleens een klein, eenvoudig, kortlopend project dat conform het projectplan was uitgevoerd, maar grotere, langer lopende of complexere projecten? Nee.
- Details
- Hits: 1755